Accesso rapido:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Party DJ; een aantal vragen

Questo argomento è obsoleto e potrebbe contenere informazioni obsolete o errate.

Dag beste allen,

Ik wil graag samen met een vriend een min of meer uit de hand gelopen hobby doorzetten en onszelf beschikbaar stellen voor (kleinere) feesten. Wij draaien op dit moment voornamelijk bij een plaatselijke verening en tijdens onze set staat humor en interactie centraal. Denk hierbij aan komstuumpjes waarmee we publiek betrekken bij de show (YMCA met een tooitje, leren pet etc.) en deze set duurt zo'n 3 - 3,5 uur. Nu huren/lenen we onze spullen normaliter en word alles (behalve de muziek etc.) voor ons klaargezet en ben ik bezig een invetarisatie en loop tegen enkele problemen aan.

'Vroeger' leerde ikzelf altijd dat de boxen en versterkers moeten worden uitgezocht en gepast op wattage. Echter lees ik op internet veel verschillende theorieën hierover. Eventuele set's om het een en ander tegelijk aan te schaffen zijn echter naar mijn idee onvoldoende om voor groepen van max. 75 pers. te spelen.

Ik wil via mijn laptop met virtual DJ gaan draaien (evt. met Karaoke) met een MIDI-controller. Dit heb ik allemaal al. Ik heb naar mijn idee nog een versterker, microfoonset (draadloos) en een luidsprekersset nodig. Kan iemand mij adviseren waarop ik moet letten bij het aanschaffen hiervan?

Bedankt voor het lezen :)
 

Inviato Wed 20 Aug 14 @ 3:17 pm
DucthBeginner wrote :

Ik heb naar mijn idee nog een versterker, microfoonset (draadloos) en een luidsprekersset nodig. Kan iemand mij adviseren waarop ik moet letten bij het aanschaffen hiervan?


Mijn visie:

- Koop geen budget merk (Devine, Behringer, DAP, Fame, etc etc). Klinkt allemaal verleidelijk, maar 'if its to good to be true.. it aint true'.
- Ga voor modulair en overcapaciteit. Die satelliet systeempjes zijn leuk (top, bass setje) maar echt vermogen pers je er niet uit. Zeker als je karaoke gaat doen, moet je voldoende vermogen over hebben om de zang niet nog belabberder te laten klinken. Modulair is ook handig als je bijvoorbeeld een 'kleine en middelgrote set' kan samenstellen
- Hou er ook rekening mee dat je het moet vervoeren, de set goed vervoerbaar is en je deze moet kunnen tillen.

Als je een set wilt hebben waarmee je schaalbaar bent met dezelfde kwaliteit als een gehuurde set dan ben je toch al gauw minstens 10K EUR kwijt. Als je dat over 5 jaar afschrijft en onderhoud mee neemt dan zal je dus per maand minstens 400 EUR moeten verdienen aan speaker verhuur. Als dat niet aantrekkelijk klinkt, blijf lekker huren.

Wat betreft microfoons e.a. daar geld hetzelfde voor. Pak een 'bekende' goede zang/stem microfoon. Je hebt een 'act' en moet dus goed te verstaan zijn. Denk ook na over een microfoon voorversterker met compressor/limiter/gate/de-esser voor de microfoons en daarnaast een goede effect unit met eventueel zelfs een harmonizer / pitch corrector (mensen worden nou eenmaal blij als het lijkt alsof ze goed kunnen zingen :P)

Hope it helps!
 

Inviato Thu 21 Aug 14 @ 10:30 pm
Poeh....
Best lastig, maar voor max. 75 man kun je met iets minder af, denk ik.
Stel vooraf je budget vast en ga daarmee vergelijken. Je wordt een hoop wijzer als je bij je favoriete leverancier gaat kijken wat er beschikbaar is voor wat je kunt besteden. Laat de diverse merken naast elkaar zetten en luister vooral.
Je kunt ook kiezen voor een actieve set (versterkers in de speakers ingebouwd). Probeer te gaan voor een zo groot mogelijke basspeaker, omdat je met kleinere meestal ook een (set) subs nodig hebt. Denk ook aan een mengtafel (met effectunit) als je meedere microfoons wilt gebruiken (zoals bij karaoke). Met een goede mengtafel (4 bands EQ op de microfoonkanalen) kun je best veel. Een limiter voor de karaoke is altijd handig omdat veel "klanten" ineens de neiging krijgen te gaan schreeuwen als ze een microfoon in hun handen krijgen. Een gate is niet nodig, tenzij je een band gaat versterken en een de-esser kun je achterwege laten met een goede mengtafel.
Voor de rest inderdaad niet voor de budgetmerken gaan. De geluidskwaliteit is minder en de levensduur vaak ook.
 

Inviato Sun 24 Aug 14 @ 8:36 pm
He mannen,

Allereerst alvast bedankt voor de antwoorden.

Laat ik vooropstellen dat 10K ver buiten het buget valt. 75 man is de max. We zijn echt ingesteld op kleine feestjes. Gemiddeld kunnen we wel uitgaan van max. 50 personen, die enkele keer dat het eventueel meer wordt (ik nam het erg ruim; verwacht niet dat dit gebeurd in e nabije toekomst) zal ik het een en ander bij kunnen huren/lenen.

Het gaat mij er voornamelijk om dat ik het schematisch goed in mijn hoofd heb. Ik dacht aan dit:
- ----- [BOOTH Versterker] ------- [BOOTH Boxen] (dit heb ik al)
[virtual DJ] ------ MIDI Controller |
[Microfoon (draadloos) 2x(*)]----- ------[Main versterker(*)] ------- [Main Boxen(*)]

Dus de 'Hoofd' versterker heeft zowel een ingang voor de microfoon als virtual DJ en de output gaat naar de boxen die voor het publiek zijn. De muziek (EQ, bass, teble, high) gaat opzich via VDJ (automatisch) prima dus hoeft in de versterker niet aangepast te worden, bij elk nummer, wij draaien van orgine geen hardere muziekstylen dan (hard)rock.

Met actieve boxen weet ik echter niet hoe ik dit met de microfoon moet regelen. Ik begrijp dat dit onproffesioneel overkomt, vooral voor jullie, maar onthoud dat dit echt kleinschalig wordt ingezet. Het gaat er gewoon om dat er muziek is en dat de muziek die gedraaid word gepaste wendingen neemt gedurende de avond. Hierbij is het stukje humor de door ons toegevoegde waarde. Hetgeen waar het dus om gaat is het menselijke stukje, daarbij moet de apparatuur goed, maar gemakkelijk te bedienen zijn.

Toevoeging op de laatste zin: Er is ook nog steeds een optie, dat zolang wij de apparatuur niet nodig hebben, ze worden gestald bij een vereniging die hier zolang ook gebruik van maakt, hierdoor moeten verschillende generaties (lees: oudjes ;)) er ook makkelijk mee om kunnen gaan.


Nogmaals bedankt alvast :)
 

Inviato Mon 25 Aug 14 @ 9:46 am
Op een beetje controller met interne geluidskaart kun je 1 of 2 microfoons aansluiten. Het volume daarvan regel je dan ook met de MIDI-controller. Met actieve speakers ga je direct van je controller naar je speakers met een microfoonkabel. Je snapt dat die een stukje goedkoper zijn dan een fatsoenlijke speakerkabel. Daarnaast is een actieve speaker tegenwoordig niet eens zoveel duurder dan een passieve en zeker niet als daar nog een deugdelijke versterker bij moet. Daarnaast zijn speaker en ingebouwde versterker op elkaar afgestemd en kan het bijna niet kapot geblazen worden als het te hard staat. Redelijk hufterproof dus en simpel aan te sluiten. Ook is de balans in de speaker zelf (verhouding laag-mid-hoog) meestal al goed geregeld dus daar hoef je je ook niet te druk over te maken.

Draadloze microfoons? Gezien je budget: niet doen. Een goedkope draadloze (merkloze) microfoon klinkt als een emmer, is veel te gevoelig voor rondzingen, vreet batterijen en is waarschijnlijk kapot als hij al eens van de tafel rolt. Ook zijn goede draadloze microfoons geen lang leven beschoren: ik heb er nog 3 liggen die onbruikbaar zijn omdat de overheid de frequentie, waar die dingen op werken, opengesteld hebben voor 4G-telefonie. Dat doen ze af en toe..... Schaf jezelf dan 2 Shure SM58's aan. Die zijn bullet-proof, klinken in ieder geval beter dan de Makro-draadloze mic's en kunnen redelijk werken als je voor je geluid staat.

Dus, uitgaande van wat je ongeveer wilt zou ik zeggen:
- Controller met ingebouwde geluidskaart (Hercules, Numark, Denon, enz)
- 2 microfoons, bekabeld en aangesloten op de controller
- 2 microfoonkabels direct naar je speakers (en de speakers aan de netspanning, anders doen ze het nog niet.....) die je dan nog uit moet zoeken.

Je monitoring heb je liggen, en bij een beetje controller zit een aansluiting voor Booth / Monitors.
 

Inviato Mon 25 Aug 14 @ 11:02 am
Beste allen,

Bedankt voor de posts, voornamelijk die laatste; deze heeft me al een heel eind geholpen. Ik heb een controller met ingebouwde geluidskaart. Deze vertoont echt wat irritante foutjes door de tand des tijd. De crossfader wil wel eens een klein stukje naar rechts schuiven bijvoorbeeld. Toen ik het volgende nummer aan het klaarzetten was kwam ik hier achter doordat iedereen me ineens vreemd aankeek... Gelukkig heb ik zelfspot en kon iedereen er om lachen :) Denk er zelf aan de Hercles MK4 (of een vergelijkbare controller) aan te schaffen.

Als ik een goede schatting maak denk ik zelf dat ik aan 600 watt voldoende heb, wat denken jullie? En zijn er nog tips voor een leuke lichtinstallatie?

Groetjes
 

Inviato Thu 28 Aug 14 @ 3:57 pm
Heb ik aan 600 watt voldoende om voor 50 man te draaien? :)
 

Inviato Mon 01 Sep 14 @ 7:59 am
Geen idee. Op een schoolplein kom je tekort, in een badkamer is het veel te veel. Het hangt af van de ruimte waar je in draait. Belangrijker is nog het rendement van de speakers: een top met 90 dB/m levert minder volume dan één met 120 dB/m. Ga luisteren bij je favoriete leverancier en leg je wensen uit. Zij kunnen je waarschijnlijk beter helpen.
 

Inviato Mon 01 Sep 14 @ 11:19 am
djgaitPRO InfinityMember since 2007
Ik zou een actief systeem aanraden. Dit is een Sub en een Top per kant allen met ingebouwde versterker. Je zuilt je geen breuk meer tegenwoordig en het bouwt vrij vlot op. Gewoon signaallijn en voeding naar de speakers en klaar.
Veel goede merken hebben een actief systeem in het productpakket.
Ook de Budgetvriendelijke merken. Heb systemen van DAP gehoord die ook erg acceptabel zijn.
De keuze tussen budget merk en beter merk moet je vooral baseren op lange termijn visie.
Bijvoorbeeld, wil je 3 jaar de tijd nemen om rustig de basis op te bouwen en dan ineens een compleet a-merk systeem aan te schaffen? Neem dan een budgetmerk, bv DAP. Kosten zijn lager, prestaties zijn ook wat minder, maar de gemiddelde gast hoort dat niet. Let er wel op dat je geen ondermaats systeem neemt (1 sub, 2 satellieten) maar een sub en top per kant. Dan heb je wat ruimte mocht er iets gas bij moeten, headroom noemen we dat.
Je kan je dan richten op opbouw van bekendheid en zo meer klussen vergaren. Daarna zet je in op een A-merk waarmee je een groot deel van de concurrentie een stap voor bent.
Kies je direct om een a merk systeem aan te schaffen heeft dat ook voordelen. Zo is een a merk systeem robuuster in componenten en heeft dit vaak goede service vanuit de dealers (reserve systeem, snelle reparaties etc.), ook is de klank uiteraard veel beter (smaken verschillen). En natuurlijk de waardevastheid. Een a merk heeft meer potentie op de 2e hands markt, wil je toch weer van het spul af.

Dus opsommend:

> Stippel een meerjaren plan uit en pas daar je aankopen op aan.
> Bedenk goed hoe groot je gemiddeld publiek is, een grotere geluiddset kan altijd zachter staan, een kleine niet harder. Maar je hoeft ook niet met 12 KW aan geluid op feestjes met gemiddeld 80 personen te staan, zonde van de investering. Voor grotere klussen kun je ook heel goed inhuren.
> Hoe mensen ook over elkaar heen vallen, klank is smaak. Ik ben van mening dat de gevestigde merken allemaal een goede klank hebben ,maar met dusdanig verschil dat er voor iedereen wat positiefs en negatiefs op te merken blijft. Luister naar sets en koop diegene waarbij jij je prettig voelt, je gasten horen het verschil niet.
> Let ook goed op je draaitechniek. Een top merk kan slecht klinken door beroerde techniek. Draai je in het rood, met een slechte mp3, aiaiaiaiai.

Ik heb goede ervaringen van klanten gehoord met de Electrovoice TourX en Live X systemen. TourX is wat robuuster opgebouwd.
Zijn actieve systemen, dus de ingebouwde versterkers zijn goed afgemeten op gebruik en hebben ingebouwde protectie.


Succes!




 

Inviato Tue 02 Sep 14 @ 4:39 am


(Vecchi argomenti e forum sono automaticamente chiusi)