Accesso rapido:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Het bekende Aarde geluid?

Questo argomento è obsoleto e potrebbe contenere informazioni obsolete o errate.

Hallo,

Ik blijf een groot probleem hebben met mijn laptop, als ik de voeding aansluit op een "geaarde" stopcontact, krijg ik een BROM heel erg luid, als ik de stekker in een "niet geaarde" stopcontact steek heb ik het probleem niet.

Nu is mijn vraag, niet overal heb je "nietgeaarde" stopcontacten, is er een andere manier om dit op te lossen?

GR A.Bos
 

Inviato Mon 02 Oct 06 @ 12:34 pm
onf1PRO InfinityMember since 2005
heb je de MK2 zoja moet je eens proberen een ijzerdraadje of iets dergelijks achter op de ijzeren 'ground' aansluiting te doen en dan ook op een aarde aansluiting he eens kijken of dat werkt.


onno
 

Inviato Mon 02 Oct 06 @ 5:33 pm
ja op de mk2 weet ik dat maar als ik alleen mijn laptop en vdj gebruik, dan krijg ik het niet weg.
 

Inviato Mon 02 Oct 06 @ 5:42 pm
Ik had dat probleem ook. Je kunt 2 dingen doen:

- Een verleng kabel maken, waarbij je de aarde niet aansluit. Deze kabel gebruik je voor je laptop, mk2 en eventueel externe harde schijf. Je kunt bijvoorbeeld een 5 verdeelblokje kopen (voor €4 in de doe het zelf markt) en een losse stekker. Knip de aangegoten stekker van het verdeelblok af en gooi deze weg. Zet nu de stekker eraan, maar knip de aarde draad (geel/groen) weg.. Gebruik dit blok niet om andere apparatuur aan te sluiten, zoals mengpaneel of versterkers. Je loopt dan het risico op een schok, zodra je de mengtafel of versterker aanraakt

- Meestal zit er aan de adapter van je laptop een losse kabel, met een euro connector aan de kant van de adapter. Neem een andere kabel met stekker en euro connector. Koop een losse stekker en vervang de aangegoten stekker zoals boven beschreven.
Ewout
 

Inviato Mon 02 Oct 06 @ 6:18 pm
kijk dat zijn nuttige berichten :) dank je m8t, even knutselen maar :)
 

Inviato Tue 03 Oct 06 @ 3:52 pm
het lostrekken (of gewoon weglaten) van de aardedraad wat Superstom beschrijft, is inderdaad de beste oplossing. máár, het kan voorkomen dat je een keertje een set moet draaien in een ruimte waar men jou verplicht om je spullen te ge-aard aan te sluiten. dan moet je andere middelen gebruiken zoals een ground-loop-isolator, bijvoorbeeld die van Caliber (2xcinch stereo in, 2xcinch stereo out) die eigelijk voor in de auto-hifi bedoeld is. Werkt ook prima.

hetgeen was nodig voor mij toen ik in Offcorso draaide Rotterdam.

maar het lostrekken van aarde is het meest simpele ;)

 

Inviato Thu 05 Oct 06 @ 8:37 am
DJCannonball,
gingen ze dat echt controleren? Beetje vreemd. Bij mijn laptop stekker zie je het eigenlijk niet, want ik heb de originele stekker er afgeknipt en er zelf een andere aangezet en hierbij de aarde draad weggeknipt.
De aarde op een laptop is zowiezo onzin: De aarde loopt is aangesloten op de adapter. Deze is van kunststof en is helemaal volgegoten. Hier kan je dus niet snel een schok van krijgen. Vanaf de adapter gaat de aarde draad niet door naar de laptop.
Ewout
 

Inviato Thu 05 Oct 06 @ 7:53 pm
klopt ja. randaarde is bedoeld voor apparaten met metalen behuizing. aangezien mijn laptopvoeding helemaal van plastic is, heeft die randaarde helemaal geen nut.

wel slim idee om de orginele stekker er af te knippen en zelf een nieuwe geaarde stekker aan te zetten. en dan van binnen gewoon de aarde draar los te laten. erg goed idee thanx.

ja de techneut van offcorso deed er moeilijk over. dus heb maar met aarde aangesloten en een groundloopfilter gebruikt, maar ik ga het voortaan anders doen ;)
 

Inviato Fri 06 Oct 06 @ 9:19 am
Ik heb ook een di-box, die ook als ground loop filter werkt. Dit werkt ook prima, maar met die stekker is het handiger ;-). Je hebt het idee niet van mij hoor...
Ewout
 

Inviato Fri 06 Oct 06 @ 6:17 pm
freak52Home userMember since 2006
Het wegknippen van de randaarde is ronduit de slechtste oplossing!
Sommige voedingen hebben standaard geen aarde aansluiting, andere wel. Maar haal deze zeker niet weg.
Je kan inderdaad geen elektrische schok krijgen van je laptop aangezien dit een lage spanning is, maar die aarding zit er wel degelijk met een reden.
Tussen de aarding en de 2 voedingslijnen zit namelijk een filter die storingen wegfiltert van en naar het net. Of dit wel degelijk de goede werking van je laptop in gedrang brengt hangt af van de situatie.

Er is dus maar 1 GOEDE oplossing: Gebruik een ground-loop isolator. Deze haalt niet allen de brom weg maar zorgt er tevens voor dat je laptop op elk moment gescheiden zit van je mengpaneel. Wanneer er dus een storing optreedt loop je niet de kans dat je je moederbord mag vervangen ;)
 

Inviato Sun 05 Nov 06 @ 3:46 pm
Als die aardedraad storingen weg zou filteren "van en naar het net" waarom hoor ik dan nog steedseen brom over het mengpaneel terwijl alle schuiven dicht staan?

ik hoef verder de werking van de aardlekschakelaar/aardedraad niet uit te leggen hoop ik, maar die is puur voor de veiligheid. Stel dat er sluiting is met 1 van de fase-draden die contact maakt met de behuizing van je apparatuur, dan slaat je aardlekschakelaar af. daar is die aarde draad voor bedoeld.

aangezien mijn laptop (en mijn voeding ook) helemaal van plastic is, heeft die aarde draad dus geen nut dus knip ik hem lekker los.
 

Inviato Sun 05 Nov 06 @ 6:16 pm
freak52Home userMember since 2006
Het gaat hem niet over diezelfde storingen.
De reden dat je die brom hoort is omdat de massa van je laptop op een ander potentiaal ligt dan die van je mengpanneel en er daardoor dus stroom gaat vloeien die hoorbaar is.
Je kan ook de aarding van je mengpanneel wegknippen maar dat zal dan 50Hz brom oppikken van je draaitafels. Ook niet gewenst dus.. Wil je op safe spelen, koop dan gewoon zo'n ground loop isolator, dingetje kost amper 5€en is een stuk veiliger (Ter bescherming van je laptop dan)
 

Inviato Sun 05 Nov 06 @ 7:37 pm
als ik de aarde draad van m'n mengpaneel wegknippen zou WEL gevaarlijk zijn omdat die behuizing juist wel van metaal is. ten 2e zitten vaak de laptopvoeding EN mengpaneel op dezelfde potentiaal dus dan klopt jouw verklaring eigelijk ook niet. en ten 3e, als je iets verder terug leest, staat er dat ik al een groundloop isolator heb.
toch heb nog een 3e oplossing gevonden: de voeding van de laptop op een compleet andere groep aansluiten, dat blijkt ook te werken.

maar toch bedankt voor je input =)
 

Inviato Wed 08 Nov 06 @ 7:38 pm


(Vecchi argomenti e forum sono automaticamente chiusi)