Accesso rapido:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Stemmen weglaten + afluisteren van je geremixte liedjes!

Questo argomento è obsoleto e potrebbe contenere informazioni obsolete o errate.

romy26Home userMember since 2007
Hallo,

Ik ben aan het mixen met de trial version van VDJ en ik weet 2 dingen niet;

1) Hoe je stemmen uit liedjes weg kan halen
2) Hoe je je opgenomen liedjes kan beluisteren



Kan iemand mij zo snel mogelijk helpen?

Dank jullie wel :-)

xx Romy
 

Inviato Sat 26 May 07 @ 5:55 pm
Romy,
Stemmen weghalen uit nummers kan met een effect binnen vdj: Vocal remover. Dit werkt echter nooit 100%. Zoek even op het forum op acapella en je zult hier meer info over vinden.

Je tweede vraag begrijp ik niet helemaal. Je kunt in VDJ op record klikken. Dan wordt er een wav of mp3 file aangemaakt tijdens het mixen. Deze kan je later weer afspelen in bijvoorbeeld media player of winamp. Kijk even in de manual van vdj voor meer info hierover.
Ewout
 

Inviato Sun 27 May 07 @ 1:41 pm
met dergelijke programmaatjes wordt het midden van een stereo signaal eruit gefilterd. Meestal zitten daar de vocals. Galm van de vocals zit daar juist niet dus dat gaat niet weg. Verder kun je met een hele uitgebreide equalizer vaak betere resultaten krijgen doordat je exact de frequenties van de stem weg kunt halen en niet in het wilde weg het midden signaal. Dit is namelijk ook vaak de drum of de beat ( een drummer zit meestal toch ook in het midden )
 

Inviato Sun 03 Jun 07 @ 7:55 pm
jouw uitleg klopt niet geheel. Een vocal remover werkt niet met het wegfilteren van frequenties. De vocal is meestal in mono opgenomen. Wat er gedaan wordt is dat het rechter kanaal in tegenfase wordt gezet en dat deze met het linker kanaal gemixed wordt. Op deze manier "vallen" de vocals eruit. Meestal wordt echo of reverb (galm) ergens in het stereo beeld geplaatst (lees meer naar links of rechts) of er wordt een stereo reverb gebruikt. Hierdoor worden deze niet weggefilterd.

Het beste blijft een acapella van het betreffende nummer te vinden.
Ewout
 

Inviato Mon 04 Jun 07 @ 10:15 pm
waar vind je zo 'n accapella's?
 

Inviato Sat 25 Aug 07 @ 3:50 pm
Op google ;)
 

Inviato Sat 25 Aug 07 @ 4:11 pm
kunt ge da downloade op limewire?
En wa moet ge dan intype?
groetjes
 

Inviato Sat 25 Aug 07 @ 4:13 pm
Illegaal downloaden is afgeraden en hier heb ik dus ook geen ervaring mee
 

Inviato Sat 25 Aug 07 @ 4:16 pm
als je nu gewoon voor wat vrienden gaat deraaien mag ja dan gedownloade liedjes draaien?
(Niet betaald)
en als het niet mag wanneer mag je ze dan wel draaien?
Groetjes
 

Inviato Sun 26 Aug 07 @ 3:51 pm
Daarvoor kun je kijken op de site die zich bezig houd met de auteursrechten (hier in België is dat SABAM, ik weet niet hoe het in Nederland noemt)
 

Inviato Sun 26 Aug 07 @ 7:56 pm
Illegaal downloaden schendt auteursrechten. Deze mag je dus helemaal niet eens in je bezit hebben laat staan draaien op feesten en partijen. Acapella versies kun je aanschaffen bijvoorbeeld via iTunes of Beatport.
Ewout
 

Inviato Sun 26 Aug 07 @ 11:41 pm
Ik draai met 90% eigen geripte cd's.
Toch heb ik een aantal maanden geleden contact opgenomen met zowel de Buma als met een bedrijf waar je een muziekabbonement kunt huren.
Buma zegt dat je alleen orginele cd's mag draaien en verder zeggen ze er niets over.
Het bedrijf wat de abbonementen heeft en is aangesloten bij de Buma Stemra zegt het volgende.
Je betaald zo'n 50 euro per maand, daarvoor betaal je de Buma rechten. Ook betaald vaak de horecagelegenheid waar je draait al de Buma rechten.
Je mag dan je eigen gedownloads draaien want je hebt immers al Buma rechten afgedragen.
Met dit verhaal ging ik weer naar de Buma en die lieten mij weten dat dit verhaal niet klopt.
Omdat er in Nederland geen duidelijke lijn is uitgestippeld, is het naar mijn idee logisch dat iedereen maar wat doet.
Ik heb begrepen dat men in Belgie een vast bedrag betaald per maand en dat je dan als dj ook gedownloade muziek mag draaien.
Dus hoe het zit in Nederland is mij nog steeds niet geheel duidelijk.
 

Inviato Mon 27 Aug 07 @ 8:21 am
Anthony, in België is het echt niet veel duidelijker hoor :)

Ik denk zelfs dat je hier in België zelfs nog een licentie van enkele honderden euro's moet betalen als je met nummers gekocht bij bv. Beatport wilt spelen.
 

Inviato Mon 27 Aug 07 @ 11:28 am
@dj anthony,
je verhaal klopt en dat van de Buma (helaas) ook. Je hebt het namelijk over twee verschillende zaken. Als eerste dien je auteursrechten te betalen over de muziek in je collectie. Daarnaast dien je ook te betalen voor het publiekelijk draaien van muziek (dit moeten winkeliers bijvoorbeeld ook betalen voor het aanhebben van een radio in hun winkel).

Als je een muziek abonnement hebt, zijn beiden afgedekt. Dit geldt voor een aantal bestanden, waarvoor je contract geldt. Dit zijn er meestal tussen de 2500 en 5000. Daarnaast is de regel dat je alleen mp3s mag draaien als je een muziek abonnement hebt. Dus eigen geripte muziek is ook niet toegestaan.

Ik heb ook een discussie met de Buma gehad. Ik heb ze verteld dat ze zeker 5 jaar achterlopen en dat ik het heel vreemd vind dat ik dus wel een cd die ik aangeschaft heb in mijn cd speler mag draaien, maak ik nu een kopie (in mp3) op een cd en draai die af mag het niet. Ze gaven toen aan dat als je de originele cds of bonnen van mp3 winkels kan overleggen, dat ze er geen punt van maken.
Ewout
 

Inviato Mon 27 Aug 07 @ 10:16 pm


(Vecchi argomenti e forum sono automaticamente chiusi)